Bouwplaatsen, braakliggende terreinen, muren en gevels, straatmeubilair. Lelijke, onopvallende en verwaarloosde plekken: geef ze met een beetje lippenstift een positief accent en ze laten bewoners en bezoekers zien wat Arnhem aan creativiteit en innovatiekracht in huis heeft. Verras en vermaak passanten, laat ze (glim)lachen, nadenken of gewoon even stilstaan. Het kán! Lippenstift voor de stad daagt iedere Arnhemmer uit om met goeie ideeën te komen.

Achtergrond

Lippenstift voor de stad is een idee van een groep (creatieve) ondernemers. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat er in tijden van crisis veel meer lippenstift wordt verkocht dan in ‘betere tijden’. Mensen hebben, zo luidt het wetenschappelijke commentaar, juist als het moeilijker gaat behoefte aan positiviteit en aandacht. Zo is zelfs een lippenstiftindex ontstaan.


Ook Arnhem heeft behoefte aan positiviteit en aandacht. Er zijn een heleboel plekken in de stad te bedenken die zeker een streek lippenstift zouden kunnen gebruiken.
Lippenstift als positief accent, om de stad leuker, aangenamer, vrolijker, mooier, opvallender en sexyer te maken. Niet voor altijd, maar gewoon wanneer het nodig is of als het moment daar is.

Organisatie

6 Enthousiaste initiatiefnemers zijn met hart en ziel aan de slag gegaan. De Stichting Lippenstift voor de Stad is opgericht en zo werd het mogelijk bij verschillende partijen financiering of sponsoring aan te vragen. De voorzitter is Josée Langen (Het Lab ontwerp + advies), Penningmeester is Jolande van Amerongen (Hotel Blanc), Hans Kranenborg is secretaris. Hans van Loon (Mensen maken de stad), Frits van den Boogaard (Heijmans) en Petra Ligtenberg (Cultuurherberg) zijn bestuursleden.

Doelstelling

‘Lippenstift voor de stad’* heeft zich tot doel gesteld de potentie van Arnhem: ‘creatieve en innovatieve stad’ en ‘Made in Arnhem’ breder in te zetten, te gebruiken als lippenstift. Door positieve dingen in de stad te benadrukken, “minder mooie” plekken aangenamer te maken, door toevoegingen te doen die de creativiteit en innovativiteit van Arnhem benadrukken.

Zodat je, als je als bezoeker de stad binnenkomt, daadwerkelijk ziet dat je in een creatieve en innovatieve stad aankomt. Zodat je, als bewoner/werknemer door de stad rijdt, fietst of loopt herinnerd wordt aan het feit dat Arnhem niet zomaar een stad is. Zodat je weet en ervaart dat je in een bijzondere stad woont/werkt en er trots op kunt zijn.
Het is de bedoeling van het project om er zoveel mogelijk Arnhemmers en Arnhemse bedrijven bij te betrekken en niet alleen de bekende wegen te bewandelen.

Lippenstift

Het project ‘Lippenstift voor de stad’ bestaat uit vier delen:
1 - Instant lippenstift: een object (in dit geval 2 objecten) dat direct op een lelijke
plek neergezet kan worden.
2 -Een prijsvraag voor alle Arnhemmers en Arnhemse bedrijven
3 -Een expositie van alle inzendingen
4 - de uitvoering van de prijswinnende inzendingen.

Zowel op deze site als op facebook kun je diverse plaatjes van de resultaten zien.

Ook partner worden?

Dat kan. Graag zelfs!

Lippenstift voor de stad werkt samen met een groot aantal partners die het project op verschillende manieren ondersteunen.

In de voorbereiding, in de uitvoering, in de financiering. Ons brede draagvlak kan en mag nog breder worden.

We zijn altijd op zoek bedrijven en organisaties die een rol willen spelen in de uitvoering van een goed idee. Er zijn legio mogelijkheden om partner te worden. neem hiervoor contact op met Lippenstift voor de Stad. Natuurlijk kunt u er dan uw naam aan verbinden!

initiatiefnemers

bd-architectuurbreijncultuurherberg arcadishotel-blanclab

kus

Met een veegje 'lippenstift' maken we, met creativiteit en innovatiekracht, een minder fraai stuk van de stad tijdelijk een beetje mooier. Zoveel plekken, zoveel kansen. Kansen om te tonen hoe je een plek – tijdelijk – aangenamer kunt maken.